Druk, druk, druk...

10 april 2011 - New York, New York, Verenigde Staten

Ik heb het hostel in Greenpoint verlaten en me tijdelijk bij wat andere stagaires van A.I.R. op de bank gevestigd. Het is een aardig appartementje aan DeKalb Avenue (of zoals ze het hier uitspreken TheKelb), mijn huisgenoten zijn Jordann (25, Stagair), haar zus Amber (22), Casey (24), Antia (23, ook Stagair) en tijdelijk haar moeder. Het is een beetje vol, maar wel gezellig!

Mijn tweede werkweek zit er nu bijna op, het was een leuke, ontzettend drukke en boeiende week. De dag na de opening vorige week mocht ik de lijst met e-mailadressen updaten, mensen kunnen namelijk hun kaartje achterlaten of hun e-mailadres opschrijven om regelmatig informatie te krijgen over de activiteiten van A.I.R. en wij moeten dat allemaal invoeren op de computer. Ik had geluk omdat er deze keer een criticus bij zat (dat heb ik ontdekt door haar te googelen), dit wordt aangegeven bij het e-mailadres zodat deze vrouw de voor haar interessante informatie toegestuurd krijgt.
Vervolgens mocht ik naar het hippe Soho om een zeer belangrijk pakketje af te leveren, namelijk de aanvraag voor een subsidie van $20.000. Omdat A.I.R. een non-profitorganisatie is, is dit overheidsgeld heel belangrijk voor het onderhoud van de Gallery.
Samen met Antia heb ik daarna aan de blog en onze facebook account gewerkt, zo hebben we er onder andere onze foto's van de opening opgezet.

In de dagen erna mocht ik ook zelf aan de slag met de blog en facebook berichten. Dat is best leuk om te doen, want we posten niet alleen activiteiten in onze gallery maar ook in andere instellingen die gerelateerd zijn aan de onze, waardoor je af toe goeie tips krijgt voor vrijetijdsbesteding.
Ik ben er met Antia op uit gestuurd om een nieuwe Mac te halen voor de Gallery, met de creditcard van de baas natuurlijk! Ook heb ik foldertjes mogen verspreiden over verschillende andere instellingen in ons gebouw en daarbuiten, zo ben ik bij Smack Mellon geweest; een gallery in een geweldige ruimte (uitzicht op de Manhattan Bridge en Manhattan zelf) met bijzondere installaties.
En ik heb me ingelezen in een project dat de "Affordable Art Fair" heet, want daar mag ik aan mee gaan werken, wat inhoud dat ik serieus kunst mag gaan verkopen en als dat lukt krijg ik 10% van de commissie!!! (By the way, bij affordable moet je denken aan bedragen tot $5000).

Maandag en dinsdag had ik vrij en het eerste wat ik heb gedaan is verhuizen naar Antia's appartement - zij heeft me uitgenodigd. Voor de rest heb ik maandag niet zoveel gedaan, behalve wat naar kamers zoeken en de was, dat laatste moet je hier buiten de deur doen in een zogenaamde Laundromat. Dat is een grote winkel met rijen wasmachines en drogers, daar zit je dan ongeveer anderhalf uur je was te doen, boek mee en je kan best wel een beetje ontspannen.
's Avonds heb ik met Amber gekookt en gegeten, het was heerlijk om weer een zelfgekookte maaltijd te eten na al die dagen in restaurantjes. Bovendien is iedereen in dit appartement vegetariër, dus dat is absoluut geen probleem.
Dinsdag ben ik naar het Guggenheim gegaan, ze hadden een tentoonstelling met de toppers van de collectie, met namen als Wassily Kandinsky, Piet Mondriaan, Kirchner, Boccioni, Van Gogh, Gauguin en Seurat wordt dat een impossante verzameling. Bovendien hadden ze een tentoonstelling die "Found in Translation" heet, met vooral videokunst en fotografie. Ik heb een tijdje in naar een video zitten kijken en toen ik uit die ruimte kwam was daar een suppoost die me naar mijn mening vroeg, het was een hele aardige jongen dus ik heb een poosje met hem staan praten. Hij moest wel even nadenken over mijn interpretatie van het werk, maar hij stond er wel voor open.

6 april hebben Amanda en ik mogen helpen bij het fotograferen van de tentoonstellingen. Jaenette May is een kunstenares en al heel lang lid van A.I.R. Gallery, zij fotografeert de tentoonstellingen voor de website. Ze was super om mee te werken, ze heeft ons veel verteld over hoe je zoiets aanpakt.
Na sluitingstijd hebben Amanda, haar man en twee kinderen me een lift naar DeKalb gegeven, ik vind het ongelovelijk hoe relaxed de mensen hier met dat soort dingen zijn, ik bedoel ik ken haar pas twee dagen!
De volgende dag heb ik met Jessica - omdat ik de enige ben die vijf dagen aanwezig is, werk ik elke dag met een andere stagaire samen - 50 websites bezocht om berichten te posten over een van onze projecten. Er zijn meerdere kunstenaars geweest die aangaven dat ze het fijn zouden vinden om eens een goed gesprek te voeren met een curator of criticus om een mening te krijgen over hun werk. Helaas kan dit niet voor iedereen geregeld worden, maar voor zo eerlijk mogelijke kansen heeft A.I.R. de "Studio Visit Lottery" georganiseerd, een open loterij met als prijs een curator of criticus die hun in hun studio bezoekt en een workshop van Kat.
Om 18.00 uur was het tijd voor mijn tweede opening, waar de vorige meer voor leden en vrienden van de Gallery was, was deze voor iedereen, bovendien deden alle andere Gallery's in het gebouw mee. Ik heb even een rondje gemaakt langs de andere tentoonstellingen en ben op een ontzettend mooi werk van Vladimir Davidenko gestuit (als je hem googled is het een van de eerste werken die je ziet "Skating Rink", maar op de computer komt hij heel anders over dan in het echt, omdat het zilverglanzend materiaal is). Ik zou het zo kopen als ik het geld had!

Een dag later heb ik een kunstwerk op de post gedaan en ben ik in Manhattan een camera gaan kopen, mogelijk mag ik daar volgende week kunstenaarsgesprekken mee gaan filmen. Verder heb ik nog wat kleine klusjes gedaan. Na het bekijken van een kamer ben ik met Kat en Simone naar een opening in Williamsburg gegaan, in een gallery genaamd "Nutrition Art", wat best wel even leuk was. Maar na de geestelijk voedende kunst moesten we een ander soort voeding hebben, dus zijn we wat gaan eten bij een leuk Chinees tentje. Deze restaurantjes zijn heel anders dan we dat in Nederland kennen en komen denk ik veel dichter bij de echte Chinese keuken. Ook heel fijn was dat A.I.R. de helft van het etenje heeft betaald!

Vandaag ben ik naar een kamer in Chinatown wezen kijken, wat best dichtbij de bruggen naar Brooklyn ligt. Terug ben ik dan ook naar de gallery gaan lopen, het was heerlijk weer dus waarom ook niet. Chinatown is een levendige buurt waar veel yoga en Thai Chi op de pleinen wordt beoefend. Ik ben er op mijn gemak langsgelopen en ben vervolgens over de Manhattan Bridge naar Dumbo gegaan. Natuurlijk wel wat foto's van het uitzicht genomen, op deze brug heb je namelijk een redelijk zicht op het Empire State Building (vanaf de Brooklyn Bridge is die een stuk minder zichtbaar). Beneden aan de brug kwam ik nog een in het asfalt verwerkt kunstwerk tegen - zie foto's - in Nederland gebeuren zulk soort dingen me niet zo vaak.

In de gallery heb ik vandaag voor het eerst aan de website van A.I.R. mogen werken; ik heb de Pastexhibits pagina bijgewerkt (voor diegenen die daarin geïnteresseerd zijn, link staat rechts).

Mijn dagen zijn gevuld met werken, kunst en kamers zoeken en tussendoor probeer ik wat ontspannende dingen te doen, zo lees ik in de metro rustig mijn boek. Ik begin de New Yorkse levenstijl al aardig te pakken te krijgen, zo weet ik al een aantal goede en goedkope restaurantjes en heb ik mijn vaste supermarktje om lunch te halen. Bovendien is er tegenover de gallery een leuke boekwinkel en achter het gebouw een leuk parkje aan het water met een geweldig uitzicht op Manhattan, waar ik dus ook de nodige tijd spendeer.

De kamer bij Prospect Park is het niet geworden, evenals drie andere kamers. Mijn zoektocht gaat verder, al heb ik gister een supergave kamer gevonden in Red Hook (Brooklyn) en werd ik ook geschikt bevonden. Er zijn echter nog vijf andere kandidaten wezen kijken na mij, dus ik krijg morgenavond te horen of ik de kamer mag gaan gebruiken. Het blijft nog even spannend!

Het weer wordt hier trouwens steeds beter.

Groetjes

Daniëlle

1. FJ:
    10 april 2011
    Hee Daniëlle,

Zoals je dit allemaal beschrijft is om jaloers op te worden. Je dagen lijken druk gevuld, maar dan wel met leuke en interessante dingen. Ik zou zo in het verhaal willen kruipen en met je meelopen en ontdekken.
    Lieve mensen daar in de USA ook begrijp ik. Ik ga snel foto's kijken en googlen.
  2. debbie:
    10 april 2011
    hoi danielle
    wat heb je weer een hoop gezien en meegemaakt. en wat leuk dat je zoveel met kunst nu kan doen. het zou toch gaaf zijn als je wat kunstwerken kan verkopen. de foto's zien er ook erg leuk uit.
    ik hoop voor je dat je snel een leuke kamer vindt.
    enjoy your time there.
    liefs debbie
  3. Bas des Bouvrie:
    11 april 2011
    Hey Daantje,

Leuk om die foto's te zien die je hebt gemaakt. Ik moest wel lachen om die foto van die fiets :D

Ik heb Skating Rink van Vladimir Davidenko opgezocht, en ik kan me denk ik wel voorstellen dat die gaaf is! Zo heb ik niet zo heel erg veel met kunst enzo, maar dit zag er toch wel gaaf uit. En als je die zilverglans effecten er dan in hebt zitten, zal het vast nog wel gaver zijn!

Zou wel leuk zijn als je nog wat leuks over zou kunnen houden aan die Affordable Art Fair! Misschien dat je van je commissiegeld dan wat zelf van die fair (wat dan over is gebleven) mee naar huis zou kunnen nemen! :D

Wat ik hier leest, klink in ieder geval meer naar leuk werk! Have fun meis!
    xx
    Bas
  4. Marloes:
    11 april 2011
    Hey,

Leuk om zo te lezen wat je allemaal doet. Wel volle dagen. Ik hoop voor je dat je die kamer krijgt, zou leuk zijn na al dat zoeken.
    Altijd leuk als je wat overhoud van de Affordable Art Fair. :P Goed je best doen met verkopen :)

Groetjes,
    Marloes
  5. Astrid:
    17 april 2011
    Dag lieverd,

wat een belevenissen weer,en ja om jaloers op te zijn. Wat maak jij een leuke tijd mee. Zo te merken heb je veel leuke, geweldige mensen ontmoet en kan je het prima vinden met Kat, de eigenaresse van A.I.R. Wie weet verdien je genoeg bij elkaar om een echte Davindenko aan te schaffen! Ben benieuwd of je de kamer hebt gekregen. Ik spreek je vanavond.
    Liefs Mama
  6. T.:
    18 april 2011
    JAAAAAAAAAA!!! Mijn internet doet het weer even, dus het eerste wat ik op dit iPodje moest opzoeken was natuurlijk de fantastische blog van mijn echte New Yorkse zus!!! Jemig wat een ontzettend gave verhalen allemaal joh! Ik vind het alleen wel een beetje te leuk allemaal hoor: Macs kopen met de creditcard van je baas, camera's kopen, 10% bijverdienen, al die gave kunst en kunstenaren EN al die hele aardige New Yorkers! Je moet nog wel een reden overhouden om terug te komen hè! ;P Haha, nee hoor, geniet er maar van! En blijf ons hier maar jaloers maken! KUUUUUUUUUS T.